Huisregels Rezett

 

Huisregels Rezett

Binnen Rezett gelden de volgende huisregels voor een goede gang van zaken tijdens de dagbeleving en beweging.

Binnen het individuele zorg/ toekomstplan kan overigens van bestaande huisregels worden afgeweken. De afspraken met jouw gemaakt in jouw behandelplan hebben voorrang op de huisregels, daar waar het gaat om lichte huisregels.

Verboden

Strafbare feiten, zoals het veroorzaken van lichamelijk letsel, bedreiging, vernieling, vermissing of diefstal, kunnen leiden tot aangifte bij de politie en/of gedwongen ontslag. Het in bezit hebben van schiet-, slag of steekwapens, drugshandel, aanranding of verkrachting, hiervan wordt ten alle tijde aangifte gedaan.

Respectvolle omgang

Het is niet altijd even eenvoudig om als verschillende individuen met elkaar te moeten samenleven. Als regel kan van een ieder worden verlangd dat men op een respectvolle wijze met elkaar omgaat. Dit houdt in elk geval in dat (lichamelijk) geweld en ongewenste intimiteiten niet getolereerd kunnen worden. Bij verschillen van mening en ervaring van overlast kan worden verwacht dat men elkaar hierop individueel moet kunnen aanspreken, bijvoorbeeld als men hinderlijk telefoneert, bij kwetsende sms’jesof bij slechte persoonlijke verzorging. Dus in de regel eerst met elkaar het gesprek aangaan met als doel het conflict op te lossen. Eventueel kan het begeleidingsteam hierin een (bemiddelende) rol vervullen.

Draadloze communicatieapparatuur

Wij verzoeken jou om in het kader van respectvol met elkaar omgaan, elkaar geen of minimaal overlast te veroorzaken. Dit betekent ook dat wanneer men een foto wil nemen waarbij iemand ongewild betrokken is. Eerst uitdrukkelijk de toestemming van de betrokken persoon wordt gevraagd. Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor andersoortige opnamen zoals die via video, film, mobiele telefoon, e.d. Verzending en/of publicatie van gemaakte beeldopnamen, op welke wijze dan ook, kan uitsluitend plaatsvinden met uitdrukkelijke en schriftelijke (wilsbekwame) toestemming van betrokkene(n).

Mobiele telefoon

Omgangsvormen voor het gebruik van je mobiele telefoon tijdens de dagbeleving.

Rezett heeft er geen problemen mee heeft dat je je telefoon op het werk gebruikt, dien je toch altijd je gezond verstand te gebruiken over de manier waarop je hiermee omgaat. Een mobiel telefoon kan je immers afleiden. Daarnaast mag je ook je eigen werk niet over het hoofd zien. Door te vaak naar het kleine schermpje te staren, kan je vermogen om een zekere klus te klaren in het geding komen. Om er zeker van te zijn dat je je telefoon niet op een ongepaste of een onwenselijke manier gebruikt op de werkvloer is het verstandig om de onderstaande regels ter harte te nemen.

Zet je telefoon op stil als je op het werk bent

Op het ogenblik dat je je telefoon bij je hebt op het werk, raden we je aan om de stille modus te gebruiken. Zo stoor je je collega’s niet zodra iemand je belt of een berichtje stuurt. Je wordt op die manier ook minder snel afgeleid. Bovendien is het niet in je eigen belang als je werkomgeving exact weet hoe vaak je een berichtje ontvangt of wordt gebeld.

Gebruik je mobiele telefoon alleen voor uiterst belangrijke zaken

Als je je telefoon op het werk wilt gebruiken, doe dat dan alleen voor belangrijke zaken. Je dient dus zelf goed te kunnen beoordelen of een gesprek of een berichtje niet kan wachten tot het moment dat je pauze hebt, of zelfs tot na de werktijd. Zo hebben de meeste werknemers er geen problemen mee als je je mobieltje gebruikt om bereikbaar te zijn voor de school van je kind, bijvoorbeeld om gebeld te kunnen worden als die plotseling ziek wordt. En ook zal Rezett je niet beletten om een berichtje te lezen wanneer er bijvoorbeeld binnen je familie sprake is van een noodsituatie waar je direct van de op de hoogte gesteld moet worden.

Daar staat echter tegenover dat je het gewoon niet kunt maken om bijvoorbeeld tijdens de werkuren met een vriend of vriendin te chatten.. Dergelijk zaken zijn niet urgent en kunnen dan ook absoluut wachten tot je klaar bent met werken of totdat je pauze neemt.

Schakel voicemail in

Behalve als je werkelijk een zeer dringend telefoontje verwacht, kun je beter altijd je inkomende belletjes doorschakelen naar de voicemail in plaats van zelf het gesprek aan te nemen als je aan het werk bent. Het zal in de regel immers niet erg lang duren voordat je je berichten kunt bekijken, terwijl als je elke oproep persoonlijk beantwoordt je veel meer tijd kwijt zult zijn aan een gesprek en daar, in het meest ongunstige geval, zelfs op je werkvloer problemen mee kunt krijgen.

Zonder je af om een privégesprek te voeren

Hoewel het in bepaalde gevallen helemaal niet verkeerd is om je mobiele telefoon te gebruiken op het werk voor het voeren van privégesprekken, bijvoorbeeld tijdens een pauze, is het toch zeker aan te bevelen om dit niet op je werkplek te doen. Bij voorkeur zoek je een plekje op waar anderen het gesprek niet kunnen afluisteren. Zelfs op het ogenblik dat je geen persoonlijke zaken wilt bespreken is dit aan te raden omdat wellicht niet al je collega’s op deze manier van hun pauze willen genieten. Er zijn bovendien een heleboel mensen die het ronduit storend vinden als anderen over koetjes en kalfjes bellen in het openbaar.

Gebruik nooit je mobiele telefoon in de toiletruimte

Eigenlijk zou iedereen zich altijd en overal aan deze regel dienen te houden, dus niet alleen als je op je werk bent. De redenen hiervoor zijn echter vrij eenvoudig, namelijk: je weet nooit wie eveneens gebruik van het toilet maakt, of wil maken. Bellen in een toiletruimte is een schending van de privacy van je collega’s.
Zet je mobiel op stil tijdens een vergadering of overleg, of overleg met de betrokkenen dat je een heel belangrijk telefoontje verwacht zodat zij daar rekening mee kunnen houden. Je dient bovendien niet voortdurend met je mobieltje in de weer te zijn tijdens een vergadering, maar je betrokkenheid te tonen in de onderwerpen die ter sprake worden gebracht. Door namelijk iets anders te doen, zal je een duidelijk signaal geven naar begeleiding en collega’s dat je niet in staat bent om je gedachten volledig bij belangrijke werk gerelateerde zaken te houden.

Social media

Sociale omgangsvormen gelden zowel online (bijvoorbeeld op sociale media) als offline. Film-, beeld- of geluidsopnamen worden alleen na toestemming van betrokkene gemaakt en/of gepubliceerd. Respecteer degene tot wie je je richt. Laster, beledigingen en obsceniteit zijn niet geoorloofd. De privacy van anderen wordt gerespecteerd.

Gevaarlijke voorwerpen

Het is niet toegestaan om voorwerpen in uw bezit te hebben die een gevaar voor u of voor de goede gang van zaken tijdens de dagactiviteiten op een werklocatie kunnen opleveren, behalve de gereedschappen die voor het goed uitvoeren van het werk noodzakelijk zijn.

Roken, alcohol, drugs

Roken is binnen op een werklocatie verboden, behalve in de daarvoor aangegeven buitenplaats. Mensen die onder invloed van alcohol en/of drugs zijn, zullen we in principe de toegang tot een werklocatie tijdelijk ontzeggen.

Handelen tijdens de dagbesteding

Het is niet toegestaan om in goederen en/ of diensten te handelen, goederen en/of diensten te ruilen en goederen te lenen. Ter bescherming van de minder mondige medemens , ter voorkoming van misverstanden en eventuele machtsposities tussen mensen verzoeken wij onze mensen dringend, binnen de instelling niet onderling te handelen, te ruilen of geld te lenen.

Ontoelaatbare intimiteiten

Rezett keurt iedere vorm van grensoverschrijdend seksueel gedrag - intiem, seksueel of erotisch contact - tussen haar hulpverleners en cliënten af. Dit geldt ook voor grensoverschrijdend gedrag tussen cliënten onderling en medewerkers onderling. Bij Rezett geldt dat seksueel gedrag tussen medewerkers en cliënten, zowel tijdens de zorgverlening als tot zes maanden na afsluiting daarvan, niet is toegestaan en dus ook nooit tonderdeel van de zorgverlening kan zijn. Als vaststaat dat er sprake is (geweest) van een intieme relatie en/of seksueel contact, dan worden tegen de medewerker onverwijld passende rechtspositionele maatregelen tegen de betreffende medewerker genomen.

Klachten

Wij proberen in de zorg zo goed mogelijk te voldoen aan je wensen en verwachtingen. Zorgvragers kunnen met klachten terecht bij de klachtenfunctionaris van Rezett (Bernard Damhuis). Een goed gezamenlijk gesprek werkt vaak het beste. Lost het gesprek echter het probleem niet op ? dan kan de zorgvrager een beroep doen op een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze doet dan een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. Vanuit de wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft Rezett heeft zich aangesloten bij www.erisietsmisgegaan.nl kvk 76774430

Aansprakelijkheid

Rezett is niet aansprakelijk voor vermissing, beschadiging of diefstal van uw eigendommen.

Parkeren is voor eigen risico.

▪ Bij beschadiging, verlies of diefstal van persoonlijke eigendommen dien je zelf aangifte te doen bij de politie. ▪ je bent zelf aansprakelijk voor de schade die u aanbrengt, volgens de regels die hiervoor in het gewone rechtsverkeer gelden. Wij adviseren u een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) te hebben.

Let op!

  • Bij beschadiging, verlies of diefstal van persoonlijke eigendommen dien je zelf aangifte te doen bij de politie.
  • je bent zelf aansprakelijk voor de schade die u aanbrengt, volgens de regels die hiervoor in het gewone rechtsverkeer gelden. Wij adviseren u een WA-verzekering (Wettelijke Aansprakelijkheid) te hebben.